a) Planning (merancang)
b) Organizing (mengelola / menyusun) – 4 prinsip pengelolaan :
- Wujudkan pembahagian tugas dan delegasikan tanggungjawab
- Kekalkan hierarki autoriti
- Bentuk panduan-panduan tingkah laku
- Buat keputusan pentadbiran berdasarkan kebolehan bukan personaliti seseorang
c) Staffing (uruskan kakitangan)
d) Directing (mengarah) – pentadbir pastikan kakitangan jalankan tugas ikut cara yang boleh membawa kepada pencapaian objektif.
e) Co-ordinating (menyelaras)
f) Reporting (melapor)
g) Budgeting (merancang belanjawan)
h) Penilaian – menilai perancangan sukan secara keseluruhan untuk menentukan pencapaian objektif sukan
i) Kawalan – pastikan hasil tindakan memenuhi matlamat yang ditetapkan seberapa tepat yang boleh
Sumber : Pelbagai
b) Organizing (mengelola / menyusun) – 4 prinsip pengelolaan :
- Wujudkan pembahagian tugas dan delegasikan tanggungjawab
- Kekalkan hierarki autoriti
- Bentuk panduan-panduan tingkah laku
- Buat keputusan pentadbiran berdasarkan kebolehan bukan personaliti seseorang
c) Staffing (uruskan kakitangan)
d) Directing (mengarah) – pentadbir pastikan kakitangan jalankan tugas ikut cara yang boleh membawa kepada pencapaian objektif.
e) Co-ordinating (menyelaras)
f) Reporting (melapor)
g) Budgeting (merancang belanjawan)
h) Penilaian – menilai perancangan sukan secara keseluruhan untuk menentukan pencapaian objektif sukan
i) Kawalan – pastikan hasil tindakan memenuhi matlamat yang ditetapkan seberapa tepat yang boleh
Sumber : Pelbagai
No comments:
Post a Comment