Followers

Monday, June 6, 2011

Tips Menggalakkan Anak Belajar!


Setiap anak yang lahir ke muka bumi ini sudah tertanam sikap “ingin tahu yang membuak-buak” di dalam diri mereka. Mereka ingin tahu segala-galanya. Bagi mereka belajar itu adalah bermain, ianya sangat menyeronokkan!.
Mereka ingin meneroka, setiap tempat baru yang mereka pergi adalah pengembaraan yang mengasyikkan. Tahun-tahun pertama dalam kehidupan mereka adalah tahun “ilmu” yang penuh dengan “pembelajaran”.
Percayalah, seorang anak belajar jauh lebih banyak perkara pada tahun-tahun awal ini berbanding tahun-tahun seterusnya (kerana selepas itu mereka lebih banyak menghabiskan masa menggunakannya). Mereka belajar mengenai perasaan dan perhubungan (mengenai perasaan seperti sedih, marah, cinta, suka, percaya, cemburu, takut, benci dan sebagainya), mengenai bahasa ( perkataan-perkataan awal mereka), mengenai bagaimana sesuatu benda berfungsi, mengenai alam di sekeliling mereka, dan banyak lagi.
Namun, entah mengapa, semakin dewasa, belajar sudah tidak lagi datang dari dalam diri, malah, kadangkala ianya menjadi suatu yang perlu dipaksa. Alangkah baiknya sekiranya perasaan “ingin tahu” seorang anak kecil itu berkekalan sehingga mereka dewasa.
Begitu membara sehingga tak mampu ditahan-tahan lagi. Suara larangan ibu, malah ugutan sekali pun kadang-kadang tak diperdulikan lantaran terlalu ingin untuk “tahu”.
Di sini ada beberapa tips, bagaimana mengekalkan perasaan ingin tahu pada seorang anak :
1. Memberi, menggalakkan, dan menjawab persoalan. Dengan begitu banyak yang mereka ingin tahu dan yang belum mereka tahu, maka tidak hairanlah mereka akan menjadi seorang yang begitu banyak bertanya. Maka jawablah semua persoalan mereka, galakkan mereka bertanya lebih mendalam, malah tanya kembali soalan kepada mereka. Apabila mereka mula tidak mendapat jawapan, maka mereka akan mula “malas” bertanya, dan keinginan itu akan mula berkurang.
Sudah tentulah jawapan tersebut perlu sesuai dengan usia mereka. Untuk anak yang masih kecil, beri jawapan yang paling ringkas dan padat.
2. Menerima dan menggalakkan penerokaan. Mereka ingin merasa semua benda. Mereka ingin pergi ke semua tempat. Galakkan mereka. Biarkan mereka meneroka baik ke dalam almari sehinggalah ke dalam hutan (pastikan keselamatan mereka juga). Ikuti mereka dari belakang untuk memastikan mereka tetap selamat.
Meneroka juga bermaksud pada deria rasa, deria bau, sentuhan, pendengaran selain dari penglihatan. Berikan mereka kebebasan untuk mengembara (setelah dipastikan keselamatan mereka).
—-bersambung—- :)

No comments:

Post a Comment