Followers

Monday, June 6, 2011

TIPS PELAJAR CEMERLANG


1.RAJIN BERIBADAT

DOA :)
doa & solat . korang pun tahu kan ? setiap ape yang kita lakukan tanpa solat dan doa . ia takkan menjadi .semuanye SIA SIA . ibarat mencurah air ke daun keladi . begitulah juga kita membuat sesuatu perkara tanpa solat dan doa , semuanyee SIA SIA . aku tahu semua tak perfect kan ? aku pun sme . solat pun tunggang langgang ni nak nasihat orang kan ? tapi salahke aku nasihat orang ? itu bukan bermakna aku ni perfect ok . semua manusia melakukan kesalahan . btw , percayalah . dengan solat dan doa , nescaya ape yang kau nak akan Allah makbulkan :) 

2.TUMPU PERHATIAN

tumpu perhatian :)
Tumpu perhatian ! waktu cikgu tengah mengajar tumpulah perhatian . dulu , aku ni suka gila main dalam kelas . dan suka sangat pot pet pot pet . aku pun tak tahu nape . tapi memang lumrah kehidupan cmtu . tapi kita kene kawal juga kan ? bila ade masa senggang barulah kita sembang . tapi kadang2 aku tak dapat kawal juga . hehe . waktu dulu aku ade join motivasi tgku asmadi . dia cakap 50% markah kita bergantung pada tumpuan kita dalam kelas . so memang banyak ler kan ? kadang2 bosan gak asyk tmpu perhatian at ckgu . lagilagi kalau cikgu tu ajar matapelajaran yg skar aku nak paham . rasa nak tidur je . haha ;D

3.HORMAT MENGHORMATI

goodgurl ini budak ^^
Hormat menghormati amalan mulia kan ? kalau kita hormat orang lain , orang lain akan hormat kita balik . dengan itu , takkan wujudlah kesalafahaman , pergaduhan atau saling membenci .orang lain akan suka dengan kita , mereka akan mengeluarkan katakata yang baik pasal kita . macam yang korang tahu , "KATA KATA ITU SUATU DOA" :) kadang kadang kejayaan juga boleh kita peroleh dari "kata kata orang lain"

4.TAAT





sudah menjadi adat bagi orang islam untuk MENTAATI ibu dan bapa mahupun GURU . . tetapi zaman sekarang , ramai remaja yang tak taat akan ibubapa . alaa , aku pun sme lah kadang kadang . lawan cakap emak&ayah , meninggikan suara , ! nak buat macamne ? kadang2 aku tak blh kawal diri aku . bila pikir balik , rasa bersalah sangat sbb buat camtu at parents kita kan ? HUHU . :(


5.BANTU MEMBANTU
saling menolong atau saling membantu adalah amalan mulia . dalam pelajaran kita harus saling membantu.contohnya kawan kita tidak memahami akan sesuatu matapelajaran , kita bantu dia , dorong dia untuk belajar supaya memahami pelajaran itu . lagipun ape guna ilmu yang kita dapat jika tidak berkongsi dengan orang lain ? tidak baik kita kedekut ilmu kan ? kalau kita berkongsi ilmu , maka ilmu itu akan semakin bertambah sehingga menimbulkan hasil ! ^_^

6.BERDISIPLIN


DISIPLIN , acap kali kita dengar , sesungguhnya pelajar yang BERDISIPLIN ialah pelajar yang CEMERLANG ! tol tak ? kat sekolah aku tak habis2 sebut pasal disiplin . kenape perlu wujud disiplin ye ? untuk menjadikan kita manusia yang baik dari segi akhlak . kalau takde disiplin mesti semua jadi kelam kabut . belajar juga perlu ade disiplin . contohnya , kita menepati masa . itu satu disiplin .tanpa disiplin , takkan ade kejayaan ! aku ni pun bukannya berdisiplin sangat . kadang2 langgar gak peraturan . normal lah tu kan ? hehe . ^^

cop cop ! lagi satu haaa , ni ugutan dari KSP ! dia suruh satu nasihat dari dia . nasihat dia ~
Lagi cemerlang kalau hadap buku dan tak online je !

-macam perli aku je . hahaha . takpe KSP . selalu sangat ken buli muna . next time muna buli KSP balik , !



No comments:

Post a Comment